طراحی سایت و مشاوره سئو

مهدی درخشان

برنامه نویس و توسعه دهنده وب
متخصص ارشد سئو
  • محل سکونت:

    البرز
  • شهر:

    کرج
  • سن:

    27

زبان انگلیسی

خواندن

نوشتن

مکالمه

مهارت های تخصصی

html

CSS

سئو

وردپرس

Bootstrap

PHP

جاوا اسکریپت

لاراول

المنتور، کامپوزر، XD، Photoshop و...

تولید محتوا (متنی، گرافیکی و...)

  • فتوشاپ
  • ایلاستریتور
  • پرایمر
  • مایکروسافت آفیس ICDL

سئو فنی | سئو تکنیکال | Technical SEO

نوامبر 2, 2022

در مقالات قبلی سایت به نحوه پیکربندی داخلی سایت برای موتورهای جستجو و استخراج کلمات کلیدی مناسب و برجسته ترین مفاهیم و اقدامات برای اعمال در سطح صفحات، مقالات و محصولات وب سایت شما اشاره کردیم و حتی در زمینه سئو فنی چک لیست سئو تکنیکال Technical SEO نیز پست کردیم. در این مقاله قصد داریم در مورد برخی از شیوه های فنی SEO و چگونگی اطمینان از اینکه وب سایت شما نه تنها برای انسان ها سئو بیس شود، بلکه برای موتورهای جستجو نیز سئو شده و قابل درک شود، صحبت کنیم. با کنسئو باشید با مقاله سئو فنی یا سئو تکنیکال وب سایت:

سئو فنی چیست؟

ابتدا خدمت شما عرض کنم که برای تشخیص و حل مشکلات سئو فنی در وب سایت خود لازم نیست یک برنامه نویس یا توسعه دهنده فنی باشید، اما چیزی که مهم است این است که بتوانید این مشکلات سئویی را تشخیص دهید و در مورد آنها با مشاوره سئو صحبت کنید تا آنها را حل کنید. اهمیت Seo تکنیکال در تشخیص برخی مشکلات و تکنیک هاییست که بسیاری از صاحبان وب سایت ها و توسعه دهندگان از آن غافل می شوند.

تعریف سئو تکنیکال Technical SEO

به عبارت دیگر، سئو فنی یا سئو تکنیکال برای هر وب سایتی بسیار ضروری است تا اطمینان حاصل شود که برای ربات ها و خزنده های گوگل و موتورهای جستجو سازماندهی شده است، و ما این مقاله را به سرفصل های اساسی تقسیم می کنیم که در نحوه عملکرد وب سایت، نحوه درک موتورهای جستجو و نحوه تعامل بازدیدکنندگان بررسی و توضیح داده می شود.

ابتدا بگذارید قبل از شروع آموزش سئو فنی یا سئو تکنیکال با نحوه عملکرد یک وب سایت و بررسی آن توسط گوگل توضیحات مختصری بدهم:

سئو فنی یا سئو تکنیکال

یک وب سایت از لحاظ سئو فنی و از دید گوگل چگونه آنالیز می شود؟

ما اینجا نیستیم که وارد جزئیات ایجاد و طراحی سایت وردپرسی شما شویم و قرار نیست شما یک توسعه دهنده وب سایت باشید تا موارد ذکر شده در این مقاله را درک کنید، اما به نحوه درخواست و نمایش وب سایت در مرورگر و نحوه ارزیابی و بررسی توسط موتورهای جستجو و خزنده های گوگل نگاه خواهیم کرد.

  • دانستن زمان بارگذاری صفحه، آنچه در آن بارگذاری می شود و نحوه نمایش آن و همچنین سرعت بارگذاری صفحه که برای کاربران و موتورهای جستجو بسیار ضروری است.
  • منابعی که صفحه را تشکیل می‌دهند بر درک آن توسط موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارند، به عنوان مثال، کد های جاوا اسکریپت ممکن است هنگام ورود به صفحه برای اولین بار توسط گوگل اسپایدر خوانده و درک نشوند و روزها و هفته‌ها طول بکشد؛ بنابراین اگر توسعه دهنده عناصر مهم را از طریق فایل های جاوا اسکریپت اضافه می کند، خزندگان گوگل ممکن است این نتایج را نخوانند.

مهمترین موارد برای بهبود سئو فنی و تکنیکال چیست؟

بهترین روش ها و برای بهبود وضعیت در سئو فنی کانفیگ موارد ذکر شده در لیست زیر است:

  • دامنه مورد نظر خود را انتخاب کنید
  • بهینه سازی و تنظیم فایل Robots.txt
  • ساختار URL خود را بهینه کنید.
  • متا تگ های سئو را بهینه کنید.
  • ناوبری و ساختار سایت
  • ایجاد بردکرامب (Breadcrumbs)
  • اجرای رمزگذاری داده های ساخت یافته
  • URL های متعارف
  • بهینه سازی صفحه 404
  • بهینه سازی نقشه سایت XML
  • SSL و HTTPS
  • بهینه سازی و افزایش سرعت سایت
  • رسپانسیو کردن سایت برای گوشی موبایل
  • صفحات موبایل تسریع شده (AMP)
  • صفحه بندی و سایت های چند زبانه
  • معرفی سایت به Webmaster Tools یا سرچ کنسول.

مهمترین فاکتورها و موارد فنی در سئو تکنیکال وب سایت

1- انتخاب یک شرکت هاستینگ خوب

انتخاب یک شرکت هاست یکی از مهمترین تصمیماتی است که همیشه سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهد. شما باید میزبانی را انتخاب کنید که قابل اعتماد، امن و دارای خدمات پشتیبانی خوب باشد. در اینجا لیستی از 8 بهترین شرکت هاستینگ تا کنون آمده است.

بخوانید: خطا های سایت وردپرسی (خطا های رایج در وردپرس)

۲- سایت خود را HTTPS کنید

HTTP: مخفف Hyper Text Transfer Protocol است که مخفف Hypertext Transfer Protocol است. این پروتکلی است که اجازه می دهد داده ها بین سرور و مرورگر منتقل شود.

حرف S در انتهای HTTPS مخفف کلمه Secure است. یعنی انتقال داده ها بین سرور و مرورگر در حالت ایمن یا رمزگذاری شده است و هیچ شخص ثالثی اجازه دسترسی به این داده ها را ندارد.

گوگل برای هر وب سایتی به شدت https را توصیه می کند و این یکی از اصول مهمی است که هر وب سایتی باید در نظر بگیرد.

برای اینکه سایت خود را https کنید باید گواهی به نام گواهی SSL خریداری کنید. شما می توانید آن را از طریق شرکت هاستینگ به راحتی خریداری و تنظیم کنید.

همچنین بخوانید: گواهی SSL چیست و چگونه آن را دریافت کنیم (توضیح SSL)

3- در وب مستر تولز یا سرچ کنسول سایت خود را ثبت کنید.

موتورهای جستجوی بزرگ به رهبری گوگل و بینگ دارای ابزارهایی هستند که به وب مسترها اختصاص داده شده است.

این ابزارها برای شما به عنوان صاحب وب سایت بسیار مهم هستند، زیرا به شما درک درستی از نحوه خزیدن سایت شما توسط موتورهای جستجو می دهند، همچنین در صورت وجود مشکلات سایت شما را به شما می گویند و بسیاری از ویژگی های مهم دیگر را در اختیار شما قرار می دهند.

آنها به عنوان ابزاری برای پیوند سایت شما با موتورهای جستجو عمل می کنند.

البته مهمترین و معروف ترین این ابزارها کنسول جستجوی گوگل است .

این ابزار مزایای زیادی به شما می دهد که مهمترین آنها عبارتند از:

دانستن خطاهای خزیدن و ایندکس در گوگل

یعنی صفحاتی که خزنده های گوگل سعی کردند به آنها دسترسی پیدا کنند اما خطایی پیدا کردند که مانع از انجام آن شد.

اضافه کردن سایت مپ یا sitemap.xml

  • سایت مپ به طور کامل در یک نکته جداگانه توضیح داده خواهد شد.
  • در صورت وجود مشکل امنیتی در سایت شما به شما اطلاع دهد.
  • درخواستی برای خزیدن صفحات جدیدی که در سایت شما ایجاد شده اند، ارائه دهید.
  • در اینجا شایان ذکر است که گوگل به غیر از این سرویس ابزارهای رایگان زیادی برای صاحبان وب سایت دارد. این خدمات تقریباً هر چیزی را که به عنوان صاحب وب سایت نیاز دارید پوشش می دهد.
  • همچنین موتور جستجوی بینگ ابزارهای عالی و مفید زیادی برای هر صاحب وب سایت دارد.

4- ساختار خوب لینک های وب سایت شما

لینک ها یکی از مهمترین عناصر هر وب سایتی هستند. لینک ها مسیرهایی هستند که از طریق آن خزنده های موتورهای جستجو می توانند سایت شما را بخزند، و آنها مسیرهایی هستند که بازدیدکنندگان برای رسیدن به سایت شما و پیمایش بین صفحات آن استفاده می کنند.

لینک های وب سایت شما باید به راحتی قابل درک باشند، نه بیش از حد طولانی، و حاوی نمادها و اعداد بی معنی باشند.

در صورت نیاز از علامت (-) برای جدا کردن کلمات استفاده کنید این علامت (_) یا فاصله توصیه نمی شود. مهم است که هر پیوند صفحه حاوی کلمه کلیدی هدف باشد.

هر صفحه وب در سایت شما باید حاوی یک لینک منحصر به فرد باشد که کاملاً متفاوت از بقیه باشد. برای هر صفحه در صفحات دیگر باید حداقل یک پیوند متنی در سایت وجود داشته باشد.

5- از فایل های فلش و جاوا اسکریپت زیاد در سایت خود استفاده نکنید.

همانطور که مشخص است که خزنده های موتورهای جستجو هنوز خواندن فایل های فلش و جاوا اسکریپت را دشوار می دانند.

بهترین راه برای بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای موتورهای جستجو این است که به متن موجود در وب‌سایت خود تکیه کنید تا به موتورهای جستجو اطلاع دهید که وب‌سایت حاوی چه چیزی است. این اغلب با استفاده از فایل های HTML انجام می شود، نه جاوا اسکریپت یا فایل های فلش.

6- حتما فایل sitemap.xml را ایجاد کنید

نقشه سایت یا نقشه سایت: یک فایل xml است. این فایل قرار است حاوی تمامی لینک های سایت شما باشد. برخی از داده ها در مورد این پیوندها، مانند میزان تغییر و اهمیت.

این فایل برای ربات های موتورهای جستجو بسیار مهم است، زیرا به خزنده های موتورهای جستجو کمک می کند تا سایت را به درستی بخزند.

به طور خلاصه، اهمیت این فایل از نام آن ناشی می شود، زیرا نقشه ای از لینک های موجود در سایت شما است.
پس از ایجاد فایل نقشه سایت، باید آن را در گوگل و بینگ وبمستر تولز اضافه کنید.

7- یک فایل rebots.txt ایجاد کنید

این فایل همچنین در تأثیرگذاری بر کارایی فرآیند خزیدن بسیار مهم است. اما باید با دقت با آن برخورد کنید و بهتر است یک متخصص آن را برای سایت خود تنظیم کنید. این فایل شما را قادر می سازد تا به موتورهای جستجو بگویید که کدام پیوندها را نمی خواهید خزیده یا فهرست بندی شوند.

مزیت این فایل این است که با جلوگیری از خزیدن ربات های گوگل در صفحات بی اهمیت، در ایندکس شدن سریع پست ها در گوگل کمک می کند.

نمونه هایی از این صفحات: یک صفحه دانلود برای فایل هایی که به کاربران خود نشان می دهید. یا صفحه تشکر پس از وارد کردن ایمیل و ایجاد اشتراک. نمونه‌های بسیار دیگری از صفحات وجود دارد که صاحبان سایت نمی‌خواهند آن‌ها را ایندکس کنند، به خصوص سایت‌های بزرگ.

8- سایت خود را با تمام دستگاه ها بررسی کنید

این نکته در حال حاضر حتی برای مبتدیان بسیار شهودی است. کاربران اینترنت اکنون از طریق دستگاه های تلفن همراه هوشمند خود در حال گشت و گذار در وب هستند. استفاده از اینترنت از طریق دستگاه های تلفن همراه هوشمند نیز سال به سال در حال رونق و رشد است.

شما باید سایت خود را برای این نوع بازدیدکنندگان مناسب کنید. برای پیاده سازی این، بیش از یک گزینه وجود دارد، یکی از این گزینه ها ایجاد یک نسخه جداگانه از سایت برای کاربران موبایل است.

یکی دیگر از گزینه ها، به نظر من ساده ترین، ایجاد یک طراحی هوشمند است که به تمام اندازه های صفحه نمایش پاسخ دهد (Responsive Design).

حتما بخوانید» طراحی سایت ارزان و حرفه ای

9- تلاش برای بهبود تجربه بازدیدکنندگان

موتورهای جستجو به خصوص گوگل به میزان رضایت کاربران از سایت شما اهمیت ویژه ای می دهند، هر چه رضایت کاربر از سایت شما بیشتر باشد موتورهای جستجو اعتماد بیشتری به این سایت می دهند.

ارسال شده در تکنولوژی
1 دیدگاه
  • متاتگ

    سئو فنی نیاز به درج چه متاتگ هایی داره؟

    12:45 ق.ظ نوامبر 5, 2022 پاسخ
یک دیدگاه بنویسید