سلام دوستان، امروز میخوام راجب یه مشکل متداول که برای اکثر وب سایت ها رخ بده، یعنی افت ناگهانی سئو سایت یا اینطور بگم: افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل و کاهش ترافیک سایت صحبت کنیم. امیدوارم بعد از خوندن این مقاله راه حل های رفع و جلوگیری از افت سئو سایت خودتون رو پیدا کنید.
برای کاهش ناگهانی ترافیک سایت و افت SEO چه باید کرد؟
دلایل افت رتبه سایت در گوگل و کاهش ترافیک سایت دلایل مختلفی داره. هر دلیلی ممکنه برای بروز چنین مشکلاتی وجود داشته باشه. از مشکلات طراحی سایت وردپرس تا مشکلات هاست و سرور یا حتی افزونه های وردپرسی و… در این مقاله ما به نکات اصلی و بهترین روش های رفع مشکل افت سئو سایت میپردازیم.
- کنسول جستجوی گوگل را بررسی کنید
Google و Bing Webmaster Tools در صدر این لیست قرار دارند زیرا نشان میدهند که در سریعترین زمان ممکن چه اتفاقی برای ترافیک ارگانیک شما و فراتر از آن میافتد. با کمک این ابزار رایگان ، می توانید وضعیت نمایه سازی وب سایت خود را بررسی کنید.
موارد اصلی که در کنسول جستجو پیدا خواهید کرد:
پیامهای Google – به عنوان مثال اگر مشکل نمایهسازی وجود داشته باشد. لیستی از صفحات داخلی و خارجی مرتبط با صفحه شما – خطای مکان – خطاهای خزیدن – جستجوی کلمات کلیدی و SERP و…
- کد رهگیری گوگل آنالیتیکس را بررسی کنید
گاهی اوقات دلیل کاهش ترافیک سئوی شما، وجود داده های غیر قابل اعتماد است. یکی از رایجترین مواردی که ممکن است این اتفاق بیفتد، کد رهگیری وبسایت شما است، زیرا تغییرات در وبسایت یا حتی افزونههای تجزیه و تحلیل میتواند باعث ایجاد مشکل در کد رهگیری شود.
همچنین برای رفع مشکل افت ناگهانی سئو سایت می توانید بررسی کنید که آیا کد رهگیری گوگل آنالیتیکس شما بدون برنامه نویس یا وب مستر به درستی نصب شده است یا خیر! برای انجام این کار، به بخش “کد رهگیری” بروید، در اینجا در بخش “اداره → اطلاعات ردیابی → کد رهگیری”، آیتم ارسال دسترسی آزمایشی و وضعیت فعلی را خواهید یافت.
این به شما اطلاع می دهد که کد به درستی کار می کند و تمام داده ها به طور قابل اعتماد از وب سایت شما به Google Analytics ارسال می شوند. اگر متوجه شدید مشکلی وجود دارد یا باید مطمئن شوید که کد رهگیری به درستی نصب شده است، برای نکات عیب یابی به صفحه راهنمای Google Analytics بروید یا با مدیر وب سایت خود تماس بگیرید.
- از تغییرات الگوریتم گوگل مطلع شوید
نکته ای که در مورد سئو در سال 2022 وجود دارد این است که گوگل چندین بار در روز الگوریتم های خود را تغییر می دهد! طبق گزارش ها، این شرکت الگوریتم های خود را تا 600 بار در سال تغییر می دهد. در حالی که بیشتر این بهروزرسانیها شامل تغییرات جزئی هستند، بهروزرسانیهای اصلی مرغ مگس خوار یا پاندا هستند که میتوانند ترافیک و رتبهبندی جستجوی شما را خراب کنند.
به همین دلیل لازم است همیشه از پیشرفتهای دنیای سئو بهروز باشید تا بتوانید ببینید این بهروزرسانیهای الگوریتم چه زمانی و چگونه میآیند، وبلاگ WordStream، سرزمین موتورهای جستجو و میزگرد موتورهای جستجو را برای بهروزرسانی بهروزرسانیها توصیه میکنیم.
برای رفع افت ناگهانی رتبه سایت در گوگل به دنبال اطلاعاتی مانند: گوگل دقیقا چه چیزی را جریمه می کند؟ چرا گوگل این تغییرات را انجام داد؟ با این جریمه ها چه کاری می توانید انجام دهید و چگونه در صفحه اول گوگل بمانید؟ هنگامی که تمام این اطلاعات را در اختیار دارید، وظیفه شماست که اقدامات لازم را انجام دهید تا مطمئن شوید که وب سایت شما با الگوریتم جدید گوگل مغایرت ندارد.
- لینک های خراب یا بک لینک های حذف شده را بررسی کنید
یکی دیگر از دلایل کاهش ترافیک نیز می تواند این باشد که وب سایت شما لینک ها را از دست می دهد. هنگامی که سایت شما لینک های ورودی را از دست می دهد، به گوگل می گوید که سایت شما دیگر معتبر نیست. این منجر به کاهش رتبه جستجو می شود که منجر به از دست رفتن ترافیک می شود (زیرا اگر رتبه بالایی نداشته باشید افراد کمتری سایت شما را پیدا می کنند). اگر مشکوک هستید که پیوندها شکسته شده اند، می توانید صحت ظن خود را تأیید کنید. ما Majestic یا Ahrefs را توصیه می کنیم ، دو تا از بزرگترین شمارنده های پیوند در وب.
آنالیز سایت با Majestic یا Ahrefs
با استفاده از این ابزارها، می توانید اطلاعات مرتبط زیر را بیابید:
- احتمال رد شدن لینک
- پیوند ناموفق احتمالی به یک صفحه یا گروهی از صفحات خاص.
- رد پیوند احتمالی.
حذف احتمالی پیوند در سایت های خارجی، چه باید کرد؟
ابتدا می توانید با وب سایت هایی که بک لینک های شما را حذف کرده اند تماس بگیرید. حتی اگر با صاحب سایت رابطه طولانی مدت نداشته باشید، اگر فقط یک ایمیل خوب برای آنها ارسال کنید، او می تواند با وضعیت شما همدردی کند.
افت ترافیک سئوی خود را توضیح دهید و درخواست بازیابی لینک های ورودی را بدهید.
استراتژی دیگری که می توانید استفاده کنید تقویت مجدد تلاش های لینک سازی است. این شامل مواردی مانند: نوشتن پست مهمان در وب سایت های دارای اعتبار دامنه بالا می باشد. کمپین بازاریابی نفوذ خود را برای دریافت بک لینک از وبلاگ نویسان با نفوذ یا چهره های رسانه های اجتماعی در صنعت خود تقویت کنید. بازاریابی اجتماعی خود را تقویت کنید تا اشتراک های اجتماعی بیشتری به همراه بک لینک هایی که از صحبت افراد بیشتری در مورد محتوای شما در رسانه های اجتماعی به دست می آید، به دست آورید.
- آیا طراحی مجدد وب سایت وجود داشت؟
گاهی اوقات وب سایت ها به دلایل تجاری تغییر می کنند و سئو بالاترین اولویت را ندارد. اگر اخیراً ریدیزاین سایت یا طراحی وردپرس مجدد یا انتقال وب سایت را انجام داده اید و سپس متوجه کاهش ترافیک شده اید، باید بررسی کنید که آیا چیزی در سایت به طور ناخواسته در این فرآیند شکسته یا تخریب شده است.
مثلا:
سرعت صفحه – وب سایتی که به سرعت بارگذاری می شود این روزها اهمیت بیشتری پیدا می کند. گوگل تایید کرده است که سرعت صفحه یک عامل رتبه بندی موبایل است (و به یاد داشته باشید، گوگل همیشه اول از همه به موبایل فکر می کند). بنابراین جای تعجب نیست که سرعت صفحه یک عامل مهم رتبه بندی است. سایت کند به معنای رتبه پایین تر و ترافیک کمتر است.
طراحی مجدد وب سایت و انتقال آن مشکل است زیرا می تواند باعث ایجاد یک سری مشکلات شود. برخی از مواردی که ممکن است با انتقال صفحه بد اشتباه باشد عبارتند از:
- وقفه های سرویس
- اجرای تغییر مسیر ناموفق
- از دست دادن محتوا یا ابرداده
- لینک ها و تصاویر خراب
- از دست دادن لینک های داخلی
- معماری اطلاعات در حال تغییر است.
- رقابت افزایش یافته است – محتوای خود را بهبود ببخشید!
یکی از مواردی که به آرامی ترافیک سایت شما را کاهش می دهد، کیفیت (یا عدم وجود آن) محتوا است. به روز رسانی های قبلی گوگل مانند پاندا قبلاً به طور خاص برای مشکل محتوای بی کیفیت در وب سایت ها منتشر شده بود. به طور خلاصه، پاندا برای جلوگیری از نمایش وب سایت هایی با محتوای بد در نتایج جستجو طراحی شده است.
همچنین، همه ما از مطالعه کلاسیکی که همبستگی بین محتوای طولانی تر و رتبه های بالاتر در SERP ها را نشان می دهد، آگاه هستیم.
بدیهی است که گوگل محتوای بی کیفیت را جریمه می کند و به محتوای باکیفیت پاداش می دهد. این سوال پیش می آید که محتوای با کیفیت چیست.
محتوای خود را به محتوای سئو شده عالی تبدیل کنید:
- حذف یا بهبود “صفحه های درگاه” یا صفحاتی که به صورت پویا ایجاد شده اند و ترافیک ارگانیک زیادی دریافت نمی کنند .
- تلاش برای محتوای طولانی تر (از 2000 کلمه در هر مقاله).
- از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید.
- از ویدیوهای با کیفیت بالا استفاده کنید.
- پاسخ به سوالات مشتریان بالقوه شما با محتوای آموزشی مستدل.
- تبلیغات و پاپ آپ هایی که تجربه کاربر را مختل می کنند به حداقل برسانید
- با طراحی فعلی، صفحه برای پیمایش آسان و خواندن آسان است (اندازه فونت، کنتراست!).
- قابلیت استفاده از وب سایت.
- اگر تا به حال با کاهش ناگهانیترافیک سئو مواجه شدید، نترسید! در عوض، یک نفس عمیق بکشید و علل مختلف احتمالی موجود در این چک لیست سئو را مرور کنید تا ریشه علت را پیدا کنید.
با شماره 09033012748 به احتمال زیاد، این یک مشکل به راحتی قابل حل است.